În 1985, Mihail Gorbaciov, noul conducător al URSS, moştenise un gigantic aparat birocratic (18 milioane persoane/ costa 40 miliarde ruble anual), alcoolizat şi îmbătrânit în mare parte. Se cerea o acţiune care să permită înnoirea aparatului birocratic, o acţiune care să ducă la eliminarea funcţionarilor care nu îndeplineau rapid ordinele venite de la centru.
În legătură cu aceasta, la 7 mai 1985 M. Gorbaciov declanşează campania cu denumirea „Să depăşim beţia şi alcoolismul!”. S-a pus următorul scop: în următorii 3 ani producerea şi comercializarea vodcii să fie redusă cu 50 %. Acţiunile care au urmat au dus la înnoirea cu peste 50 % a aparatului de stat, însă, în cei 3 ani de campanie, au cauzat pierderi de 75 mlrd. ruble. Pe de altă parte, pentru că s-au închis jumătate din magazinele care comercializau băuturi alcoolice, oamenii, cuprinşi de o psihoză totală, formau cozi gigantice. Anume atunci a apărut gluma: „Staţia – magazinul cu vodkă, următoarea staţie – capătul cozii !”
Către 1990 bugetul Uniunii Sovietice avea un deficit de 75 mlrd. ruble (20 % din venitul brut total !), deficit care nu-i permitea să mai întreţină aparatul de stat.
autor: Dr. Veaceslav Stăvilă
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: