Ce ştiu ei şi ce ştim noi.

22 septembrie 2009
O întrebare ce frămîntă minţile obosite a unor indivizi: "Suntem români sau moldoveni?"
Mă gîndeam mult cum să le dovedesc că suntem români si vorbim româneşte şi nu „moldoveneşte”.Răspunsul l-am găsit in istoria literaturii române.
Este vorba despre curentul numit mesianism, este o atitudine caracteristică prin credinţa în apariţia unui salvator care să instaureze o ordine a dreptăţii, a păcii,a fericirii.Acest curent adună în sine toţi scriitorii români din Basarabia interbelică (1918-1940).

Este perioda exilului basarabean, ca urmare a procesului de rusificare, de deznaţionalizare, ruperea brutală de orice contacte cu patria.Şi iată că o mică parte din scriitori, oameni ai artei si chiar din din populaţia liberă au reuşit să scape de sub ghiara păgînului şi au plecat acasă trecînd Prutul. Oamenii rămaşi să locuiască in Basarabia, erau supuşi unor torturi morale şi de multe ori şi fizice. În faţa literaturii în acea perioadă au fost puse ca sarcini:

- Să oglindească colectivizarea(forţată) şi industrializarea.
- Dezrădăcinarea religiei.
- Să nege clasicii naţionali.
- Erau impuşi sa trateze politica Partidului Comunist (nu s-a schimbat nimic practic de atunci).
- Să creeze limba „moldovenească” şi să ne impună grafia chirilică.




Pentru scriitorul exilat - ţara este limba. Deci poporul basarabean a trait pe timpul ocupaţiei ruse cei mai grei ani din istoria sa. Practic ne-au lipsit de tot ce am avut mai scump, dar inima de aur şi vitejia neamului nostru a reuşit să păstreze ceea ce este mai scump si mai drag pentru un popor.
Şi atunci daca tinerii comunişti afirma că istoria este preschimbată cu timpul atunci despre literatură nu poţi spune asta categoric! Am ajuns la concluzia că pentru a ocupa o poziţie oarecare, mereu trebuie să fii înarmat cu argumente de ce eşti como sau de ce eşti liberal. Acesta-i argumentul meu, îmi iubesc patria şi îmi cunosc istoria, ei ce ştiu atunci?




P.S: Recomand spre citire poezia „Rugăciune” de Octavian Goga care face parte din mesianism.

10 comentarii:

Dragoș Galbur spunea...

bun articolu, referitor la literatura. Eu la liceu am studiat 3 ani limba si literatura rusa, ei invata in scoli limba romana nu si literatura, am invedere in profunzime, nu au de unde sa stie ce inseamna limba romana si care-s radacinile limbii romane. pur si simplu nu au, sunt retarzi rau de tot. cit d-re mesianism, e interesant dar ar fi foarte utopic.

Andrei Cebotari spunea...

Referitor la como:
corect Dragos,chiar de ar invata sunt sigur ca va mai iesi o rima noua p/u familia Eminescu sau Blaga.
Ce priveste mesianismul ma doare ca el este si in prezent.....

Dragoș Galbur spunea...

Andrei hai sa recunoastem ambii, de la o vreme incoare nu mai ridicam cartea asa cum o faceau parintii nostri, de altfel stam doar pe net si traim doar cu info de pe net. Dar daca sa fim cinstiti - cea mai depret informatie o poti gasi doar si doar in carti, si nu pe net.

Andrei Cebotari spunea...

Nu neg asta...Si imi pare rau ca asa se intimpla!!!!!

Elena Song spunea...

Am studiat curentele la liceu dar mesianismul nu, am facut poezia Rugaciune, dar nici gind ca face parte din acest curent literar daca pot spune asa, mersi pt articol, chiar am sa o intreb de Cociu de faza...
P.S. Am inteles ca e 1 articol, felicitari.. keep it up...=))

Andrei Cebotari spunea...

Mersi mult Elena....Poezia este foarte frumoasa!!!Oglindeste suferintzele celor exilati din Basarabia interbelica!!!

Dragoș Galbur spunea...

n-as spune ca mesianismu' e curent literar, ca e curent e la sigur, literar nu prea cred, in fine tot ce-i posibil. Elena scrii aici ce zice d-na Cociu la capitolul dat.

Elena Song spunea...

Ok, azi n-am avut ora, insa mine am sa o intreb la sigur...
P.S. Ai facut si tu cu ea romana? =))

Dragoș Galbur spunea...

nu, n-am facut, insa ne cunoastem destul de bine ))

Elena Song spunea...

Cea mai tare profa D-na Cociu...=))

Trimiteți un comentariu

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: