Soluţii „anti-explozii sociale», dezbătute de jurnalişti la Clubul de presă. Republica Moldova a obţinut progrese considerabile la unele capitole ale Obiectivelor Milenare de Dezvoltare (eradicarea sărăciei, reducerea ratei mortalităţi infantile şi alte domenii), totuşi la capitolul educaţie mai sunt încă multe probleme, a căror soluţionare necesită o nouă abordare, a menţionat Şefa Reprezentanţei UNICEF în Moldova, Alexandra Yuster, in cadrul discuţiilor de la Clubul de presă din 23 septembrie.
La şedinţa clubului, cu genericul „Soluţii „anti-explozii sociale» oferite de UNICEF», au fost puse în discuţie obiectivele pe care Republica Moldova s-a angajat să le realizeze până în anul 2015 întru îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi de acces la educaţie, sănătate, apă potabilă etc. pentru toţi cetăţenii ţării. Potrivit sursei citate, Republica Moldova investeşte tot mai mult în educaţie, însă obţine tot mai puţine progrese la acest capitol. „Am dori să vedem ca economiile făcute de actuala guvernare sunt reinvestite în sporirea calităţii sistemului de învăţământ», a menţionat Alexandra Yuster.
Reprezentanta UNICEF în Moldova a spus că va propune guvernului moldovean o nouă abordare a soluţionării problemelor accesului persoanelor la educaţie şi servicii de sănătate, care constă în identificarea şi includerea în sistemul social a persoanelor care au fost excluse până în prezent din acest sistem. „Focusarea asupra grupurilor marginalizate şi defavorizate va aduce rezultate mai rapide şi mai considerabile», a spus Alexandra Yuster.
Ea a menţionat că există o discrepanţă între datele oficiale prezentate de Biroul Naţional de Statistică, aşa-zisele date medii, şi realitatea existentă în domeniul educaţiei şi sănătăţii din Republica Moldova. „Trebuie să încercăm să privim dincolo de cifrele ce reflectă sărăcia», a menţionat Yuster.
Expertul de la IDIS „Viitorul» Olesea Cruc a spus că datele statistice oficiale denotă o situaţie mai mult sau mai puţin bună în domeniul educaţiei. Însă, sondajele efectuate de către ONG-uri şi organizaţiile internaţionale specializate (UNICEF, UNIFEM, PNUD) oferă informaţii care combat statisticile oficiale. „Spre exemplu, conform datelor Biroului Naţional de Statistică (BNS), numărul copiilor neşcolarizaţi este foarte mic. Pe de altă parte, potrivit unui studiu al IDIS „Viitorul», absenteismul în şcoli constituie 30%», a menţionat Olesea Cruc. În opinia expertului, modul de colectare a informaţiei, precum şi modul de utilizare a datelor necesită a fi schimbat. „Trebuie să găsim modalităţi de a identifica copiii neşcolarizaţi, ca apoi să găsim mecanisme pentru a-i aduce pe aceşti copii la şcoală», a mai spus expertul IDIS „Viitorul».
Reprezentanţii presei transnistrene prezenţi la Clubul de presă s-au plâns pe lipsa statisticilor oficiale privind situaţia în domeniul educaţiei şi sănătăţii din stânga Nistrului. Potrivit lor, autorităţile din stânga Nistrului ascund problemele existente pentru a raporta că în regiunea transnistreană lucrurile merg foarte bine. Singura informaţie disponibilă este cea privind HIV/SIDA. Potrivit datelor oficiale, numărul cazurilor de HIV/SIDA în regiune este de trei ori mai mare decât cel înregistrat pe malul drept al Nistrului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: