Aglomerarea de scenarii din ultima vreme privind viitorul Moldovei este un semn clar ca in aceasta zona se pregateste ceva.
De retinut un numitor comun al acestor scenarii: Transnistria va deveni stat independent.Viitorul zonei din stanga Prutului nu tine insa de vointa moldovenilor, ci doar de interesele si intelegerile la care vor ajunge marile puteri
Situatia actuala a Republicii Moldova
Imediat dupa 1989, o data cu destramarea URSS, Moldova si-a declarat independenta de stat. Numai ca, si atunci, ca si acum, s-a pierdut din vedere un lucru esential pentru viabilitatea unui stat.
O data declarata independenta, nimeni nu a luat in calcul o problema esentiala pentru suveranitatea acestui stat: Republica Moldova nu are resurse minerale, din punct de vedere energetic autonomia ei este zero, fiind dependenta exclusiv de resursele provenite din Rusia.
Economia unui stat nu poate sa se bazeze doar pe exporturile de vin, tutun, produse agricole (fructe, nuci, miere de albine).
Din punct de vedere industrial, de asemenea, Republica Moldova este falimentara, intrucat pe vremea URSS aici se produceau doar componente, si nicidecum produse industriale finite. Iar o data destramata URSS, toate aceste intreprinderi au disparut.
Conform statisticilor oficiale, venitul mediu lunar pe cap de locuitor in Republica Moldova se cifreaza in jur de 10-15 dolari, cel mai scazut din toata Europa.
La ora actuala, economia tarii se afla intr-un blocaj generalizat. S-au acumulat datorii astronomice, relatiile cu organismele internationale sunt reci, statul nu poate asigura salariile la timp, chiar asa mici cum sunt ele (150-200 lei moldovenesti), sunt intarzieri chiar de sase luni la plata salariilor.
Reversul este ca si acumularile la bugetul de stat sunt foarte scazute: populatia, neavand bani, nu-si plateste datoriile: impozite, cheltuieli de intretinere, apa, energia electrica, furnizorii de servicii.
Faptul ca Republica Moldova n-a ajuns inca o zona depopulata se datoreaza, pe de o parte, gradului mic de urbanizare a populatiei, (majoritatea cetatenilor traiesc la sat, lucru care le permitea asigurarea necesarului de produse pentru subzistenta), si, pe de alta parte, numarului extrem de mare de moldoveni care au migrat in Romania si in Occident, unde si-au gasit de lucru.
Banii pe care-i trimit celor ramasi acasa sau cu care se intorc ei insisi asigura cea mai mare parte a bugetului Republicii Moldova, adica in jur de 3-4 milioane de euro anual. Analistii politici cat si cei economici sunt absolut convinsi ca o asemenea constructie statala nu poate rezista in timp.
Afilierea Republicii Moldova la Comunitatea Statelor Independente (CSI) este neviabila si nefunctionala pana in momentul de fata.
In plus, de mai bine de zece ani, Republica Moldova se confrunta cu o problema de proportii - Transnistria, pe care singura nu o poate rezolva. Actuala putere comunista, instalata la Chisinau in urma alegerilor din 2000, este neputincioasa fata de problemele tarii.
De altfel, nici o formatiune politica din republica, fie ca este de stanga sau de dreapta, nu poate rezolva problemele cu care se confrunta tara. Rezolvarea acestora depinde exclusiv de implicarea Rusiei si a Occidentului, concomitent si in egala masura.
Avalansa de scenarii privind Transnistria
In ultimii ani, o serie de scenarii lansate din afara granitelor Moldovei au vizat viitorul acestui stat. Unul dintre ele, numit planul Kozak dupa numele diplomatului rus insarcinat cu elaborarea sa, a fost pus la cale de presedintele moldovean Vladimir Voronin, si omologul sau rus, Vladimir Putin.
Documentul prevedea realizarea unei federatii cu trei membri avand drepturi egale: Moldova, Transnistria si Gagauzia. Semnarea documentului de catre presedintele Voronin si liderul administratiei de la Tiraspol, Igor Smirnov, in prezenta presedintelui rus Vladimir Putin, trebuia sa se desfasoare la Chisinau, in ziua de 25 noiembrie 2003.
Insa cu cateva ore inainte de preconizata vizita a lui Putin, Voronin a decis sa nu mai semneze. Se pare ca Voronin s-a razgandit in ultimul moment, la interventia americanilor.
Un alt plan, reluat recent in ziarul Vremea din Chisinau de ziaristul Alexandru Sturdza, prevede iugoslavizarea Romaniei. Adica federalizarea ei atat prin capatarea autonomiei de catre Transilvania, cat mai ales prin desprinderea Moldovei de Romania si formarea, impreuna cu zona de peste Prut, a Moldovei Mari.
Cel mai nou plan privind zona a fost elaborat de Vladimir Belkovski, un apropiat al Kremlinului, dar devenit emisar al Tiraspolului. Acest scenariu propunea iesirea Republicii Moldova din sfera de influenta a Rusiei si cedarea sa catre Romania, in schimbul independentei Transnistriei.
Planul a generat si o masa rotunda la Bucuresti, la care insa nu a participat nici o oficialitate romana. Nici reactii diplomatice din partea Romaniei nu au existat.
Numitorul comun al ambelor planuri este separarea Transnistriei de Republica Moldova. Scenariul lui Belkovski, care ia in calcul o eventuala unire a Republicii Moldova cu Romania, nu este viabil atat timp cat 80% din populatia Moldovei nu doreste acest lucru.
De asemenea, este de remarcat ca, pe parcursul celor 15 ani de independenta, nimeni din conducerea Republicii Moldova nu a avansat o varianta proprie, viabila, privins statalitatea acestui teritoriu.
Moldova va deveni off-shore daca isi rezolva problemele interne
De curand, atat la nivelul factorilor economici, politici, dar si al serviciilor secrete moldovene a inceput sa prinda contur o alta alternativa privind viitorul Republicii Moldova. Este vorba despre transformarea acestei zone intr-un paradis fiscal, intr-o zona off-shore.
Numai ca, o data cu extinderea Uniunii Europene, multe dintre zonele off-shore existente au disparut: Cipru, Ungaria, Irlanda. In plus, pentru crearea unei zone off-shore, o conditie de baza este stabilitatea sistemului bancar.
Or, la ora actuala, bancile din Republica Moldova sunt controlate politic. Presedintii de banci sunt numiti si schimbati in functie de lobby-ul politic. Inca se merge pe principiul ca cine se afla la putere controleaza sistemul bancar si depozitele valutare ale acestora.
E drept ca problema transnistreana a permis inflorirea economiei subterane, dezvoltarea unui sistem de exporturi bazat pe dumping, precum si marirea depozitelor bancare.
Mai mult chiar, in ultimii 4-5 ani, multe dintre bancile mai solide, cu reputatie, au incaput pe mainile unor grupuri financiare internationale (cu precadere din Israel, SUA si Rusia).
In acest moment se fac eforturi pentru asigurarea independentei energetice a Republicii Moldova. Este vorba despre constituirea unui grup de oameni de afaceri, o elita a acestora, care-si desfasoara activitatea in extractia si comertul cu petrol, gaze naturale su chiar energie electrica.
Acest grup de interese economice negociaza la sange orice contract cu Gazprom. Se stabilesc strategii de interes comun, si s-a investit enorm in forarile din Kazahstan si in contractele de energie electrica cu Ucraina.
In asemenea conditii de independenta economica, Republica Moldova poate, intr-adevar, sa devina o atractiva zona off-shore la intersectia euro-asiatica in care se afla. Pentru ca proiectul sa devina viabil, nu este nevoie decat de un singur lucru: acordul marilor puteri.
Analistii economici sustin solutia off-shore pentru Moldova
Posibilitatea ca Republica Moldova sa devina un paradis fiscal este privita diferit de catre analistii economici. Astfel, unii spun ca acest lucru este posibil, altii il privesc cu scepticism.
Ionut Popescu: Ar fi o premiera mondiala sa existe un off-shore intr-un stat comunist
Ar fi o idee interesanta, dar nu stiu ce sanse de realizare are in contextul in care mafia este o prezenta la ordinea zilei. Pentru a deveni off-shore, un stat are nevoie de stabilitate legislativa si politica. Ar fi cu adevarat o premiera mondiala ca un stat comunist sa devina paradis fiscal, ne-a declarat analistul economic Ionut Popescu.
Laszlo Kiss: Despre acest lucru se vorbeste de doi ani
La randul sau, analistul Laszlo Kiss, specialist in legislatia off-shore, ne-a declarat ca nu este exclus ca Republica Moldova sa devina paradis fiscal. Din informatiile mele, despre acest lucru se vorbeste de mai bine de doi ani. Atata vreme cat exista o vointa politica in acest sens, care sa impuna o legislatie corespunzatoare, Republica Moldova poate deveni paradis fiscal.
S-a discutat foarte mult ca acest statut sa fie impus in special in domeniul bancar, dar pana acum nu s-a facut nimic concret.
Marius Stoian, expert in probleme privind Republica Moldova: Nu cred in unirea Moldovei cu Romania
Nu cred in scenariile lansate pe piata privind unirea Republicii Moldova cu Romania dintr-un motiv extrem de simplu: la ora actuala, Romania nu dispune de capacitatea de a identifica problemele cu care se confrunta Republica Moldova, cu totul altele decat cele din tara, si cu atat mai mult de a le solutiona.
Unirea – ipotetic vorbind – ar arunca Romania, pe termen scurt sau mediu, cu foarte multi ani in urma din punct de vedere economic. A se vedea aici exemplul cel mai relevant – unirea RFG cu RDG, care, in ciuda puterii financiare a Germaniei Federale, a dat nastere la mari probleme economice si sociale in Germania unificata.
Or, Romania nu dispune nici pe departe de posibilitatile financiare si economice pe care le avea RFG. Unirea Romaniei cu Republica Moldova ar avea o logica numai in masura in care Uniunea Europeana, chiar SUA, s-ar implica, finantand o asemenea unificare.
In ceea ce priveste scenariul avansat de planul Sturza privind federalizarea Romaniei si formarea Moldovei Mari, acesta tine de domeniul absurdului. Romania este stat membru NATO, si in scurt timp va intra in Uniunea Europeana. Ca atare, varianta iugoslava cade.
Cat despre Republica Moldova – zona off-shore, ea nu tine deloc de vointa moldovenilor, ci doar de anumite strategii si intelegeri care se fac intre marii jucatori din politica internationala. Realizarea acestui proiect presupune insa stabilitate interna si credibilitatea sistemului bancar, in primul rand. Lucruri departe de a fi realizate inca in Republica Moldova.
Este, tousi, demn de luat in calcul un asemenea proiect, in logica mea el fiind mai aproape de realitate. Cert este ca, pe termen lung, Republica Moldova nu poate exista in absenta unor proiecte bine determinate.
De retinut ca aglomerarea de scenarii privind viitorul acestei regiuni cu care ne confruntam in ultimul timp e semn ca se pregaste ceva referitor la zona de peste Prut. De asemenea, se desprinde un numitor comun, care sub nici o forma nu poate fi trecut cu vederea: Transnistria va deveni stat independent.
Zonele cu regim de paradis fiscal au un standard de viata mult peste medie
In prezent, in lume exista mai mult de 40 de regiuni considerate „paradisuri fiscale, unde pot functiona firmele „off-shore, expresie care provine din limbajul marinaresc si inseamna „in larg, adica la distanta de orice autoritate fiscala.
Cele mai importante dintre aceste paradisuri fiscale sunt Insulele Virgine, Republica Nauru, Panama, Delaware, Wyoming, Utah, Cipru, Bahamas, Insulele Seychelles, Belize, Bermude, Cayman si Niue.
Aceste locatii sunt folosite in special de companiile transnationale, dar si de catre oamenii de afaceri din diverse tari, inclusiv din Romania, in scopul sustragerii de la plata impozitelor datorate statului.
Practic, modalitatea in care se actioneaza este foarte simpla si include in primul rand infiintarea unor filiale intr-una dintre zonele mentionate. Dupa aceasta, firma-mama realizeaza tranzactii, de cele mai multe ori fictive, cu sucursala aflata in paradisul fiscal, astfel incat profitul din tara de origine sa scada si sa creasca in off-shore, unde impozitele sunt de cateva ori mai mici.
In aceste zone exista o legislatie strica, ce asigura independenta si neamestecul in problemele contabile, fapt ce incurajeaza investitorii straini in infiintarea companiilor pe teritoriul respectiv. In majoritatea zonelor offshore serioase, functionarea companiilor, securitatea investitiilor straine si protectia secretului informatiilor sunt garantate prin lege.
Avantajul tarilor respective consta in faptul ca incaseaza taxe mici de la zeci de mii de companii, ceea ce in final determina un castig foarte mare, fara bataie de cap si cu un aparat functionaresc mult redus. In plus, se castiga bani si din tranzactiile realizate prin bancile din aceste paradisuri fiscale.
HotNews.ro
1 comentarii:
Iar acum RM nu este zona off-shore? Sa dea autorul articolului un search la reprezentantele bancilor lituanene din Chisinau.
Mi-a fost un fata lista "beneficiarilor" serviciilor de off-shore din Chisinau: banci, supermarket-uri, firme, cativa deputati, etc. Cand am vazut-o - cuvinte nu am mai avut - tot, absolut, tot sistemul economic al RM se bazeaza pe operatiuni off-shore.
Ne mai vorbind de Transnistria si banii originari din acea zona si trecuti prin bancile din RM, deventiti "curati" si exportati in Cipru, etc (e nedocumentat autorul articolului off-shore-urile Ciprului exista bine in continuare) (desi, daca le-ar refuza bancile din Chisinau, mereu isi pot trece banii prin bancile moscovite).
Da, 2 mln de moldoveni trimit 2-3 mln de euro pe an pentru o tara de 150x350 km2. Si 2.5 mil romani din RO (la munci in EU) trimit acasa -estimativ- 6 mln euro pe an (nu analizam diferenta dintre aceste cifre) pentru un stat de aprox. 27 mln locuitori. Cum e posibil atunci si unde sunt banii?
RM e saraca lipita pamantului, si preturile pentru alimente sunt de multe ori la +100% fata de cele din RO sau alte state invecinate. Unde pleaca aceste 100% - pret dublat deci - daca salariile sunt tot mizerabile, infrastructura nu este refacuta, si bugetul ramane gol (chiar cu taxatia actuala pe profit care exista la noi si care este mai mare decat in eu/ grecii ar fi nivelat cu pamantul guvernul sa aiba ei tva ca la noi/tva din rm este cu 13% mai mic decat in Scandinavia - si chiar nu vad eu ca calitatea vietii in rm sa fie cu doar 13% mai joasa decat la suedezi sau danezi).
Banii pleaca bine-fine in conturi off-shore - ca vin baietii cu geanta tip Reebock la "micii reprezentanti afaceristi" din schimburi valutare din tot Chisinaul, depun banii cash, care ulterior apar in conturile din Cipru, Riga, etc.
Iar bizz-ul RM ramane la nivel de "mai-mai ca dam faliment" si se taxeaza pe profit corespunzator (printre altele, mare escrocherie si criza economica - un fel de green light pentru afaceristii nostri de a avea afaceri "mai-mai falimentare" deja de vreo 2 ani si cu declaratii respective de profit - criza, Fiscule, criza)
Aberatii mai mari decat transformarea legala si de facto a RM in zona off-shore - probabil ca nu am auzit. Chiar daca de analizat ideea - e acelasi punct mort ca si economia RU care exista pe export de materie prima. La o adica, ce fel de economie poate sa isi dezvolte o tara care si-ar realiza profitul din operatiuni de spalare a banilor si cat timp ar dura o astfel de existenta economica? Si iarasi - prin ce e mai buna decat existenta pe baza de bani trimisi din strainatate?
Sa fie curatit sistemul limfatic al RM - primul lucru ar fi de anihilat sistemul off-shore din RM la absolut; a doua e Transnistria (dar sunt intr-o interconexiune maxima ambele). Atunci "oligarhii" nostri repede si-ar incheia afacerile si profiturile in RM.
Trimiteți un comentariu
Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: