BUCOVINA - pământ românesc

25 aprilie 2010
Mereu am fost impresionat de pământurile româneşti bucovinene. Acolo predomină o tradiţie românească şi un patriotism aparte. De asemenea, niciodată n-am putut înţelege de ce nu figurează şi geografic în teritoriul României, dacă sunt pământuri româneşti… În continuare voi consemna viziunile unei doamne care trăieşte de aproape 70 ani pe pământ bucovinean. Un român adevărat, spiritual, cu bun simţ… un om frumos, într-un cuvânt. Încă de pe vremea copilăriei îmi amintesc de Tanti Chiş. Tanti Ileana Chiş este un om glumeţ, de suflet şi cu-n piept proeminent (îi place să-şi strângă prietenii în braţe).

Născută în 1944 în satul Drâncani al judeţului Suceava, tanti Chiş este invitata acestui dialog. A mai rămas imaginea ţăranului autentic, sămănătorist? Viaţa din Bucovina, obiceiurile din satul Drâncani şi viaţa unui om, pe nume Ileana Chiş sunt doar câteva din subiectele ce vor fi dezbătute. Doamna Chiş este o anticomunistă şi contra PSD-istă convinsă!

,,M-am căsătorit la 17 ani şi am dat naştere la 4 copii. Din cauză că era grea viaţa am fost nevoită a-mi întemeia o familie prematur. Eram sătui de traiul la părinţi şi doream să plecăm, astfel ne-am stabilit la casa noastră. Eu povestesc acum uşor, însă ne-a fost foarte greu. La şcoalâ am îmblat numai 3 clase câ părinţii ne trimiteau cu vitele şi ovinele, aşa că noi am îmblat prea puţin la şcoală.

Asta a fost viaţa noastră… A fost foarti grea, însă am fost cu frică de Dumniezău şi ruşini. Întotdeauna am crezut în Dumnezeu şi uite că ne-a ajutat de am ajuns la căsili noastri şi a fot bini.

Am fost 7 copii. Doi au murit şi-am mai rămas cinci. Viaţa era foarte grea’’ îşi aminteşte Tanti Chiş.

Cristian Bodnărescu: Descrieţi-mi obiceiurile satului tradiţional românesc, în acest caz Drâncani.

Tanti Chiş: Di Crăciun şî Bobotiazâ îmbla Prieotu cu Iordanu’, el îmbla cu icoana şi noi purtând ciralesa. Noi mergeam pi la căsili oamenilor şî strigam: ,,Ciralesa!’’ Acolo ni dădea sî mâncăm gogoşi şî câti-un pahar di vin fiert. Cân vinea Anu Nou sî îmbla cu ursu şî capra.

Cristian Bodnărescu: Cum vedeţi viaţa satului tradiţional bucovinean în comparaţie cu viaţa prezentă?

Tanti Chiş: Viaţa înainte era foarti gria, trebuia muncă multă. Viaţa de acum este mai uşoarâ, însă tinerii nu vor să muncească. În acest sens îi sfătuiesc să muncească, să creadă în Dumnezeu şi să-şi respecte părinţii!

Omul trebuie să fie cinstit şi nu avar. Superficalitatea ucide sufletul.

Cristian Bodnărescu: Vă mulţumesc pentru ajutorul oferit.

Tanti Chiş: Eu îţi mulţumesc pentru ceea ce faci!

Vineri 23 aprilie între orele 21 şi 22 emisiunea Spiritualitate românească în cadrul O zi în 3600 secunde va dezbate tematica Bucovinei şi a Eroilor naţionali, din aceste considerente se va numi ,,Bucovina pământ românesc’’. Emisiunea face parte din grila postului de radio Zidul, care poate fi ascultat accesându-se: www.ziarulzidul.ro sau http://radio-zidul.zapto.org:9000/listen.pls

În cadrul emisiunii va fi difuzat şi interviul realizat cu eroul naţional Ilie Drob, prezentat la: http://ziarulzidul.ro/spiritualitate-romaneasca/ilie-drob-erou-national-rubrica-spiritualitate-romaneasca-acad-cristian-bodnarescu-coordonator.html

academician Cristian Bodnărescu

sursa: www.nationalist.ro

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: