Este redat textul «manifestului» din aprilie 1809, adresat populatiei autohtone din Tara Romaneasca (Eflak) de catre turci, la cererea expresa a domnitorului Alexandru Mihail Sutu, «…pentru ca locuitorii sa arate supunere fata de oastea otomana, care urma sa intre in tarile romane pentru a alunga armatele rusesti»:
«De asemenea, Inaltul Devlet cunoaste cu amanunte cele ce indurati de trei ani incoace din partea strainilor, datorita ocupatiei (rusesti – n.n.), care s-a ivit pe neasteptate si in ce masura sunteti lipsiti de avutiile voastre, ne mai avand liniste si siguranta.
Cu ajutorul lui Allah cel Maret (Akbar), ostasii moscoviti de sub comanda generalului print Prozorovski au fost infranti in toate partile pe unde si-au scos capetele. Indeosebi afurisitii de sarbi au fost nimiciti si distrusi cu desavarsire, ei fiind adusi ca si mai inainte sub ascultare, chestiunea fiind pe cale de a se reglementa definitiv.
In aceasta clipa, in afara ostirilor otomane la Braila (Ibrail), la Ismail, la Galati (Kalas) si in alte parti sau pe langa cele atasate pe malul Dunarii (Tuna), au mai fost numiti si alti multi ofiteri.
Impreuna cu ordia imparateasca, precum si cu toate ostile din Anatolia si Rumelia, adunandu-i si pe vitejii odjal-i ali, ca si pe alti ostasi, in numar de peste 15.000, in aceste zile (martie/aprilie 1809 – n.n.), vor trece pe malul celalt al Dunarii pentru a va salva pe voi.
Oastea moscovita , neputand cu voia lui Allah, sa opuna rezistenta, va fi pusa pe fuga si nimicita, iar voi sa capatati, ca si mai inainte, sub ocrotirea Inaltului Devlet, linistea, fericirea si siguranta voastra.
Numai ca, potrivit regulilor in vigoare al imparatiei, daca se va reusi sa se puna din noi piciorul in tara (Romaneasca – n.n.), cu noroc si cu glorie, atunci, inaintea tuturor vor ienicerii Ianltului Ogeac, apoi si celelate categorii de osti.
Dar voi nu cunoasteti bunele reguli ale acestei inalte ostiri ieniceresti si pentru a nu face cusur cu nestiinta, in cele privitoare la supunere si slujire, vi se face cunoscut, ca din fiecare sat sa alegeti dintre voi vre-o doi-trei kocabasi (fruntasi), iar daca aveti si papazi (preoti), ei sa-i insoteasca pe aceia si fiecare sa-si lege de gat cate o naframa. Cand veti hotara ca va trebui sa va supuneti si sa dati iar ascultare, ei toti sa mearga numaidecat la ordia Inaltului Ogeac si sa-si arate in felul acesta supunerea si ascultarea. Sa va feriti a face contrariul!
Locuitorii satelor care vor indeplini ceremonia supunerii, vor fi iertati si tratati cu binele.
Pe langa faptul, ca satele acele nu au sa fie atacate sub nici o forma, locuitorii lor vor fi ocrotiti de toate imprejurarile.
Dar daca pornind pe calea ratacirii, nu veti aduce la indeplinire ceremonialul ai sus amintit, care este semnul supunerii voastre, sau veti indrazni sa faceti vre-o tradare, in aceasta situatie neacordandu-se aman (iertare – n.n) nici fata de avutiile si nici fata de copiii si familiile voastre, raspunderea se va incolaci tot pe gatul vostru!
Noi stim, ca din partea altora (rusilor –n.n.) sunt raspandite printre voi hartii (manifeste instigatoare – n.n), zicandu-va, ca in aceste zile ostile islamice, patrunzand in cele doua tari (romanesti – n.n.), va vor robi si ca starea voastra va deveni asa si pe dincolo (foarte rea – n.n.). Acele hartii si zvonuri sunt doar viclenii (raspandite de rusi – n.n.), numai pentru a va introduce in eroare si ratacire.
Caci voi aveti cunostinta inca din trecut si pana acum despre mila si indurarea, de bunavointa si de grija continua a Inaltului Devlet cel Vesnic, fata de propriile sale raiale sincere.»
Iata, asadar, cum «biet roman saracu» se afla crucificat intre doua mari rele: pe de o parte, turcii indemnau populatia romaneasca la «supunere si ascultare» fata de Poarta; iar, pe de alta parte, rusii incercaru sa-si menitna veritabila dominatie asupora Principatelor Romanesti.
Ion Deboveanu, Jipa Rotaru, Mustafa Ali Mehmed
(Sursa: Anuarul Muzeului National de Istorie a Moldovei, II, Anul 1992)
«De asemenea, Inaltul Devlet cunoaste cu amanunte cele ce indurati de trei ani incoace din partea strainilor, datorita ocupatiei (rusesti – n.n.), care s-a ivit pe neasteptate si in ce masura sunteti lipsiti de avutiile voastre, ne mai avand liniste si siguranta.
Cu ajutorul lui Allah cel Maret (Akbar), ostasii moscoviti de sub comanda generalului print Prozorovski au fost infranti in toate partile pe unde si-au scos capetele. Indeosebi afurisitii de sarbi au fost nimiciti si distrusi cu desavarsire, ei fiind adusi ca si mai inainte sub ascultare, chestiunea fiind pe cale de a se reglementa definitiv.
In aceasta clipa, in afara ostirilor otomane la Braila (Ibrail), la Ismail, la Galati (Kalas) si in alte parti sau pe langa cele atasate pe malul Dunarii (Tuna), au mai fost numiti si alti multi ofiteri.
Impreuna cu ordia imparateasca, precum si cu toate ostile din Anatolia si Rumelia, adunandu-i si pe vitejii odjal-i ali, ca si pe alti ostasi, in numar de peste 15.000, in aceste zile (martie/aprilie 1809 – n.n.), vor trece pe malul celalt al Dunarii pentru a va salva pe voi.
Oastea moscovita , neputand cu voia lui Allah, sa opuna rezistenta, va fi pusa pe fuga si nimicita, iar voi sa capatati, ca si mai inainte, sub ocrotirea Inaltului Devlet, linistea, fericirea si siguranta voastra.
Numai ca, potrivit regulilor in vigoare al imparatiei, daca se va reusi sa se puna din noi piciorul in tara (Romaneasca – n.n.), cu noroc si cu glorie, atunci, inaintea tuturor vor ienicerii Ianltului Ogeac, apoi si celelate categorii de osti.
Dar voi nu cunoasteti bunele reguli ale acestei inalte ostiri ieniceresti si pentru a nu face cusur cu nestiinta, in cele privitoare la supunere si slujire, vi se face cunoscut, ca din fiecare sat sa alegeti dintre voi vre-o doi-trei kocabasi (fruntasi), iar daca aveti si papazi (preoti), ei sa-i insoteasca pe aceia si fiecare sa-si lege de gat cate o naframa. Cand veti hotara ca va trebui sa va supuneti si sa dati iar ascultare, ei toti sa mearga numaidecat la ordia Inaltului Ogeac si sa-si arate in felul acesta supunerea si ascultarea. Sa va feriti a face contrariul!
Locuitorii satelor care vor indeplini ceremonia supunerii, vor fi iertati si tratati cu binele.
Pe langa faptul, ca satele acele nu au sa fie atacate sub nici o forma, locuitorii lor vor fi ocrotiti de toate imprejurarile.
Dar daca pornind pe calea ratacirii, nu veti aduce la indeplinire ceremonialul ai sus amintit, care este semnul supunerii voastre, sau veti indrazni sa faceti vre-o tradare, in aceasta situatie neacordandu-se aman (iertare – n.n) nici fata de avutiile si nici fata de copiii si familiile voastre, raspunderea se va incolaci tot pe gatul vostru!
Noi stim, ca din partea altora (rusilor –n.n.) sunt raspandite printre voi hartii (manifeste instigatoare – n.n), zicandu-va, ca in aceste zile ostile islamice, patrunzand in cele doua tari (romanesti – n.n.), va vor robi si ca starea voastra va deveni asa si pe dincolo (foarte rea – n.n.). Acele hartii si zvonuri sunt doar viclenii (raspandite de rusi – n.n.), numai pentru a va introduce in eroare si ratacire.
Caci voi aveti cunostinta inca din trecut si pana acum despre mila si indurarea, de bunavointa si de grija continua a Inaltului Devlet cel Vesnic, fata de propriile sale raiale sincere.»
Iata, asadar, cum «biet roman saracu» se afla crucificat intre doua mari rele: pe de o parte, turcii indemnau populatia romaneasca la «supunere si ascultare» fata de Poarta; iar, pe de alta parte, rusii incercaru sa-si menitna veritabila dominatie asupora Principatelor Romanesti.
Ion Deboveanu, Jipa Rotaru, Mustafa Ali Mehmed
(Sursa: Anuarul Muzeului National de Istorie a Moldovei, II, Anul 1992)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: