9 mai la Chişinău: “Suntem biruitori!”

9 mai 2010

Cine a fost prin Chisinau in aceste zile a vazut, probabil, ceea ce am vazut si eu – peste tot panglici negru-oranj si atmosfera de… sarbatoare. Nu, nu e vorba de Ziua Europei, ci de cealalta - de Deni Pobedi (trad. rusa Ziua Biruintei). Iar Deni Pobedi la Chisinau e sarbatorita din plin. O arata panglicile negru-oranj de la pieptul oamenilor sau cele afisate pe masini (este vorba despre panglica “Sf. Gheorghe Biruitorul”, semnul armatei tariste, apoi sovietice, apoi rusesti, panglici care au fost difuzate in peste 50 de mii de exemplare zilele acestea de catre sustinatorii PCRM). O prezinta afisele din tot orasul sau pur si simplu unele televiziuni cu dragoste mare fata de comunisti si simbolurile taristo-sovietico-comuniste. Dar sa le iau pe rand.

Cum am intrat in Chisinau, mi-au sarit in ochi afisele cu 9 mai Ziua Biruintei. Printre altele, la baza unora dintre asemenea panouri era scris, ca sa fie vizibil: Cu profund respect, Valerii Klimenco (n.n. – liderul ”Ravnopravie”, cel ai carui invatacei comsomolişti nostalgici au mărşăluit anul trecut prin centrul Chişinăului slăvindu-i pe Lenin şi Stalin, alaturi de un nou val de susţinători ai partidului pro–rus “Ravnopravie” şi membri ai Ligii tineretului rus din R. Moldova, scandând în gura mare: „Limba rusă – limbă de stat!”). Si daca ar fi fost numai atat? Dar nu! La fiecare pas, masini cu panglici cu simbolul armatei ruse erau peste tot. “Mai sa fie!”, mi-am spus. Dar, din cate mi-am dat seama ulterior, atmosfera de “sarbatoare” abia se pregatea.

Si pentru ca eram de pe drum si imi era foame, trec pe la “Andy’s Pizza”. Aici, chelnerita, sa-i spunem Veronica, o fata tanara cu un accent vizibil de la sat, imi aduce meniul. Stiu cum o cheama pentru ca vad ce scrie pe ecusonul din piept. Veronica poarta si ea semnul pe care il purta cu cateva zile in urma Voronin si toti cei care au iesit alaturi de el in Piata Marii Adunari Nationale. Zic:

- Fiti amabila, ce inseamna panglica pe care o purtati la piept?

Si Veronica imi raspunde, amabila:

- E cu 9 mai…

- 9 mai… Ziua Europei? o intreb zambind.

Fata nu e proasta, se prinde repede si, zambind jenata, imi raspunde:

-Nu…

Fuge repede de la masa mea. O privesc si ma gandesc daca a fost decizia ei sa poarte acest insemn la piept sau nu? Ma indoiesc… Mai ales ca patronii vorbesc numai limba rusa. Intorc capul si aflu repede raspunsul cand dau cu ochii de un alt coleg de-al ei, care avea si el panglica prinsa la piept. Si iar imi iese pe buze un ”Mai, sa fie!”.

Ajung acasa. In fata blocului, vecinul ma saluta, suparat foc. Are agatat pe antena de la masina… tricolorul. Pana si jaluzelele de la apartament tot in culorile tricolorului si le-a pus. E clar, lupta pentru simboluri la Chisinau e puternica. Tricolorul versus panglica ruseasca negru-oranj. Si totusi, parca, tricolorul nu prea are sanse in aceste zile.

- Ai vazut ce se intampla? ma intreaba revoltat vecinul.

Dau din cap. Ce sa spun mai mult? Iar el continua:

- Comunistii nu dorm! Si am spus-o de atatea ori… Nu vor ceda cu una cu doua… Ia vina sa iti arat ceva, cum s-au mobilizat unii, ma indeamna el.

Pe blocul de alaturi, cu literele de o schioapa scrie – “9 maia Deni Pobedi“. Vedeti si voi poza alaturata.

Ma intorc acasa, minunandu-ma de cata organizare au dat dovada “unii”. Din cate imi amintesc, anii trecuti, la Chisinau, pe 9 mai, lupta dintre simboluri nu era chiar atat de evidenta… Asadar, vecinul meu are ceva dreptate cand spune ca anul acesta “unii” s-au mobilizat serios.

Ies in parc cu o prietena. Acolo, un grup de tineri, care vorbesc in romana, poarta si ei la maini panglicile care deja abunda in tot orasul. Ma apropii de o roscata si o intreb si pe ea ce inseamna ceea ce poarta la mana. Se uita prostita la mine si rade cu pofta:

- Cum nu stiti? E 9 mai!

- Bine, bine, 9 mai ca 9 mai, dar ce inseamna aceasta panglica?

Nu stie ce sa-mi raspunda. Se uita la mine cateva minute, eu ridic din ochi intrebator, dar raspunsul intarzie sa apara. In cele din urma vine ca o lovitura:

-Ce importanta are? Important e ca noi suntem biruitori!

Auzi tu, e biruitoare… La cei 17-18 ani ai sai e biruitoare! Ha! Nici nu stiu ce sa mai spun… Mai la o parte, doi tineri se saruta cu patima in fata unui afis cu Ziua Victoriei. Ce mai atmosfera de sarbatoare!

Acasa, seara, deschid televizorul si dau de NIT, cel mai “impartial” si mai “democrat” post de televiziune din Chisinau. “Democratia” acestui canal TV se trage, dupa cum bine se stie, de la nimeni altul decat tatuca Voronin, pe vremea cand era presedinte, iar PCRM era la putere. Era considerat, si mai este, un “post de familie”. La NIT, prezentatoarea are agatata si ea panglica la piept. Panglica negru-oranj a impanzit R. Moldova, chiar si ecranele televizoarelor… Sa nu uite “poporul” ce trecut glorios taristo-sovietic-rus are “Patria” lui pentru care si-a dat sanagele in “Marele Razboi”!!!…

Acum, cand stau la un internet cafe, incerc sa gandesc la rece cand scriu aceasta postare. Am avut si eu un bunic care a fost pe front si a luptat alaturi de sovietici. Avea 17 ani cand a fost ridicat, fara voia lui, si dus la razboi. A revenit acasa cu o rana adanca in piept. Mi-a povestit de multe ori cum a vazut moartea cu ochii. Mi-a mai spus si cum a ajuns pana la Berlin. Un lucru insa nu mi-a spus niciodata – ca suntem, biruitori. Uite asta, nu am auzit-o din gura lui… Niciodata!

Nu contest importanta lui 9 mai pentru cei care au mers si au luptat. Nu a fost voia lor si nu ei au fost cei care au luat deciziile. Ei au fost doar carne de tun. Atat si nimic mai mult. Ma intreb insa de ce trebuie facuta din asta atata politica de partid? Si nu ma refer aici doar la comunisti!… De ce trebuie ca, dupa 20 de ani de asa-zisa independenta, la Chisinau, lupta simbolurilor sa fie inca atat de acerba? De ce Ziua Europei trebuie modificata de la an la an in functie de preferintele guvernantilor? Anul acesta, de exemplu, noi, republica de langa Europa, o sarbatorim pe… 15 mai! Anii trecuti era pe 10 mai… De, ca sa nu-i suparam pe cei cu… Deni Pobedi! Dar de ce despre supararea noastra nu ii pasa nimanui?

Mie imi pare clar ca daca vrem cu adevarat in Europa este evident ca nu putem sa impacam si capra si varza, adica si URSS-ul si Federatia Rusa si… UE. Cine alearga dupa doi iepuri nu prinde niciunul! Iata de ce sunt atat de complicate lucrurile in R. Moldova. Si iata de ce “ruptura dintre vorbitorii de rusa si cei de limba romana este atat de mare”, dupa cum remarca un cunoscut de al meu de la Chisinau zilele trecute vorbind despre “doua lumi aproape paralele”. Dar poate unora confuzia si lupta asta dintre simboluri le convine?… Intrebarea este – “De ce?”

Ganditi-va si voi.

PS: Scriu din Chisinau, de la un internet-cafe unde tinerii stau majoritatea pe odnoklassniki, de la un computer care nu are limba romana in toolbar.

autoare: Stela Popa

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: