In sambata dinaintea Duminicii Mari sunt sarbatoriti
Mosii de vara sau Mosii de Rusalii. Acum se dau de pomana vase pline cu bautura
si mancare si se slujesc parastase pentru morti.
Seara, baietii taiau nuiele mari de tei, pentru a fi
sfintite a doua zi, de Rusalii, la biserica. Se aduc, in unele locuri, ramuri
de nuc, ce se sfintesc si se pastreaza la icoane, la fel ca salcia de Florii.
In popor se credea ca, in aceasta zi, spiritele mortilor
devin agresive inainte de a se intoarce pe lumea cealalta. Exista credinta ca,
din Joia Mare pana la Rusalii ele salasluiesc printre cei vii.
Cele mai agresive erau considerate Ielele (Vantoasele,
Rusaliile sau Soimanele) despre care se spunea ca incing hore pe campuri si ca
il orbesc, ologesc sau amutesc pe cel pe care il gasesc lucrand. De aceea,
pentru a se feri de pocitul Rusaliilor, oamenii se feresc sa lucreze.
Bolile cauzate de iele poarta numele generic de
"luatul din caluș", intrucat se credea ca pot fi
vindecate prin jocul calușarilor
in jurul bolnavului.
Cel mai celebru dans al românilor,
Calușul, care a fost mult
exploatat in latura sa spectaculara, este, de fapt, un joc al cetei masculine
desfasurat de Rusalii. Calusarii sunt legati prin juramant si legi caluseresti.
Juramantul se depune pe steagul lor special, la hotar, si consta in fagaduinta
ca vor pastra legile caluseresti, ca vor juca cu dreptate si fara suparare, ca
se vor avea ca fratii si vor fi supusi vatafului.
Ei jucau prin curtile oamenilor si se spunea ca ii tamaduiesc pe cei bolnavi. Mamele
isi dadeau copiii in bratele calusarilor pentru a fi si ei la fel de voinici si
jucausi. Se credea mai demult ca in aceasta zi trebuie sa petreci cu calusarii;
iar daca vei dormi, sa-ti pui un cutit sub cap, ca sa nu te trezesti pocit.
Cu adanci radacini istorico-mitologice, Calusul este cel
mai spectaculos dans românesc, pastrat si azi in zona de Sud a
tarii, dar si in Transilvania, in unele locuri. Din 2005, UNESCO a declarat
ritualul Calusului drept „capodopera a patrimoniului cultural imaterial al
umanitatii”.
Daca adaugam ca, a doua zi dupa Rusalii, este sarbatoarea Sfintei Treimi, putem spune ca asa se incheie ciclul pascal la români. Acesta este cel mai important ciclu de sarbatori crestine, alaturi
de care isi fac simtita prezenta si obiceiurile populare, izvorate fie din
practici crestine foarte vechi, fie din vechi ritualuri folclorice.
1 comentarii:
Minunat articol felicitari. Asta da stire mondena.
Trimiteți un comentariu
Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: